Patika Egészségpénztár
Hír
"A vállalat saját hatásainak kezelése jelentős tett" (2018.03.01)
Bár egyre több csatornán halljuk, milyen fontos lenne a felelős cégvezetői gondolkodás világunk fenntarthatósága érdekében, sokan tehetetlennek érzik magukat. Dr. Radácsi Lászlót, a BGE Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ igazgatóját, az egyetem Fenntarthatósági Tanácsának társelnökét kérdeztük, milyen lehetőségeket lát a téma szakértőjeként, vállalati tanácsadóként.

 

Van hajlandóság a magyar cégvezetőkben is, hogy tegyenek valamit a fenntarthatóbb világért?

Valami elindult, egyre többen jönnek rá, hogy nem lehet mindig másra mutogatni. Fogyasztóként felelősséget kell vállalnunk azért, hogy mit engedünk, hogy eladjanak nekünk, munkáltatóként azért, hogy mit tudunk kihozni az embereinkből, de munkavállalóként is, hogy miként bánnak velünk. Ugyanakkor azzal, hogy a CSR az elmúlt években bekerült a főáramba, a téma sajnos el is jelentéktelenedett, elvesztette energiáját és világmegváltó jellegét. A két legfontosabb érintetti csoportot, a fogyasztókat és munkavállalókat Magyarországon egyáltalán nem éri el a fenntarthatóság témája – ebben lehetne fontos szerepe a vállalatvezetőknek.

De valóban tehet valamit egyetlen vállalat?

Az, hogy nap mint nap szembesülünk a médiában a globális problémákkal, sokakban kelti a tehetetlenség érzését. Érthető hát, hogy sokszor a cégek vezetői is úgy érzik, túlságosan kicsik ahhoz, hogy bármit is befolyásoljanak. Pedig a társadalmi részvétel, a közösségért való felelősségvállalás logikus terepe a közvetlen környezet. Valójában jelentősen hozzá tudnak járulni a változáshoz azzal, ha saját hatásaikat tudatosabban kezelik, az általuk befolyásolható munkahelyi közösséget olyan kis világgá alakítják, amelyben alapvető a felelős működés. Bevett szabványok és ajánlások alapján a cég meghatározhatja legfontosabb témáit a fenntarthatóság területén, akár külső partnerek, érintettek bevonásával. Elsőként a vállalati folyamatokba, rendszerekbe kell beépíteniük garanciákat, amelyek biztosítják, hogy a közösség minden tagja félelem és bizonytalanság nélküli közegben adhassa tudása legjavát. Másrészt feladatuk, hogy segítség a kollégáikat azáltal, hogy inspirációt nyújtanak számukra, beszélgetéseket indítanak a problémákról és a teendőkről, valamint platformot teremtenek a beszélgetések és kezdeményezések számára.

Mennyire múlik a vezető személyén a kezdeményezés sikere?

A felsővezetésnek kiemelt szerepe van ezen folyamatok elindításában, a gondolkodásmód megváltoztatásában, a személyes példamutatás fontosságán és a támogató szabályozásai környezet kialakításán keresztül egyaránt. De a cégen belül kulcsszerepe van a HR-nek és a kommunikációnak is, amely szakterületek célja eleve a közösség fejlesztése, edukálása.

Nem kell attól tartani, hogy plusz teherként élik meg az ilyen típusú kihívást a munkavállalók?

A fontos témák felkutatásába, kiválasztásába érdemes lehet bevonni a munkavállalókat, különösképpen fiatal generáció tagjait, akik kutatások szerint különösen nyitottak a felelősségvállalás témájára. Sokan már tanulmányaik során is találkoztak a felelős vállalatirányítás gondolatával. E generáció tagjai számára a kutatások szerint alapvető, hogy a számukra fontos értékeket a munkahelyükön, szakmai életükben is megélhessék, így a tudatos, felelős működés a cégben a munkaerőért folytatott harcban is hatékony megoldás lehet.

 

<< VISSZA